Omgaan met medewerkers wordt dikwijls gezien als het meest moeilijke onderdeel van leiding geven.  Je geeft bijvoorbeeld een compliment aan een medewerker. In plaats van een blij gezicht zie je een lauwe reactie. Misschien genoeg reden om een volgende keer wat minder spontaan te zijn. Zo kan je als leidinggevende op je hoede worden.

Aan de basis van de persoonlijke communicatiepatronen die hier behandeld worden staan persoonlijke behoeften. Waar de behoefte verborgen is, zijn de communicatiepatronen hoorbaar en zichtbaar. Daarin zit dikwijls het antwoord op de vraag waarom je met de een wel contact krijgt en met de ander minder of niet. De verschillen zorgen namelijk voor ruis in de communicatie en bemoeilijken daarmee de omgang.

Leidinggeven nieuwe stijl kan met deze kennis zonder veel extra inspanning. Het is een kwestie van de verschillende behoeften weten en daarmee de verschillende communicatiepatronen. Bij herkenning van een communicatiepatroon van een medewerker is het mogelijk om even met de manier van praten om te schakelen naar het communicatiepatroon van de ander, maar er kan meer.

De leidinggevende met deze kennis kan daarmee  de vaardigheid opbouwen om rekening te houden met waar de individuele medewerker behoefte aan heeft.  Dat kan met communicatie.

Fragmenten Fragmenten zelftraining

Preview Preview communicatieprofiel nieuwe stijl

Hoe te bestellen Zie hier.