Stel hier jouw waarden en normen vast

HIER te downloaden in PDF. Het formulier is, met bestaande bronvermelding, vrij te gebruiken.

 

Waarden is een complex verhaal omdat ze individueel zijn bepaald, subjectief zijn en als de situatie daarvoor aanleiding geeft, kunnen waarden in belangrijkheid veranderen.

Individueel omdat de ene persoon een waarde belangrijk kan vinden en een ander weer een andere waarde. Vanuit de tegenstellingen kunnen conflicten ontstaan.

Subjectief omdat, zelfs al vinden twee mensen dezelfde waarde belangrijk, zij er in de praktijk toch heel anders mee om kunnen gaan. Denk maar aan respect. De een vindt het belangrijk om te krijgen een ander om te geven.

Beïnvloedbaar omdat verandering van een waarde al kan plaatsvinden door een fiets die is gestolen. Dan kan ineens, meestal tijdelijk, eerlijkheid de belangrijkste waarde worden door de emotie die de gestolen fiets oproept.

Wanneer iemand zijn of haar belangrijkste waarde bij een ander of in een (werk)situatie herkent, dan herkent deze een deel van zichzelf. Dat geeft energie, dat motiveert.

De belangrijkste waarde speelt een rol in elke situatie

Meestal is de belangrijkste waarde van iemand niet duidelijk waarneembaar. Soms wordt deze duidelijk bij conflicten of als iemand kwaad wordt als reactie op een uitspraak. Mensen gaan weg bij een werkgever wanneer zij hun belangrijkste waarden niet meer herkennen in de werksituatie, of dat deze met voeten wordt getreden. Relaties worden gebroken, vriendschappen, langdurige conflicten kunnen ontstaan. Allemaal op grond van iemands belangrijkste waarde.

Stel, iemand heeft respect als belangrijkste waarde en werkt op een afdeling waar respect voor de anderen niet of minder belangrijk is. Wat zo iemand belangrijk vindt, is niet in de werkomgeving terug te vinden en dat elke keer weer. Daarmee wordt iets aangetast wat iemand heel belangrijk vindt en waar deze behoefte aan heeft. Als die de kans krijgt, is die weg.

Eerlijkheid is ook zo’n voorbeeld. Daar waar de een de schouders ophaalt voor oneerlijkheid naar elkaar en naar klanten als dat van toepassing is, kan de ander er niet van slapen. Dat is de invloed van een waarde die iemand belangrijk vindt. Nog een voorbeeld. Iemand heeft communicatie als belangrijkste waarde. Mensen die communicatie als belangrijkste waarde hebben, vinden dat zolang er nog gepraat wordt er nog van alles mogelijk is. Werkt zo iemand in een werkomgeving waar men daar anders over denkt en is praten niet meer mogelijk, dan wordt de meest gevoelige plek geraakt. En weer, waar anderen hun schouders ophalen, is het voor degene met deze waarde een dagelijkse kwelling.

Normen zijn afgeleid van waarden

Doordat de waarden individueel zijn bepaald, is het herkennen moeilijk in heldere richtlijnen te hanteren. Daar is ooit een oplossing voor gevonden. De normen. Normen zijn afgeleid van waarden. De waarde is bijvoorbeeld respect, de afgeleide norm kan dan zijn: je moet wel beleefd zijn. Normen zijn geboden, normen zijn objectief. Aan de normen die worden uitgesproken is soms in te schatten welke waarde belangrijk is voor de ander.

Download het waardenformulier voor het zichtbaar maken van de belangrijkste waarden van een persoon. Geschikt voor zichtbaar maken van verschillen in waarden bij relaties, onderwijs, mensen in de werksituatie, hulpverlening, mediation, etc.

In de werksituatie

Vanuit de invalshoek van de waarden, zie je allemaal mensen die individueel hun eigen waarden hebben, die zij als individu het belangrijkste vinden.

Zij heeft vertrouwen als belangrijkste waarde en vertelt een verhaal aan een collega die openheid als belangrijkste waarde heeft. Wanneer zij later haar verhaal door een ander hoort vertellen is zij geschokt. Ze ging ervan uit dat als je iets vertelt, dat het in vertrouwen is.

Het is zo’n voorbeeld van uitgaan van je eigen waarden. Je niet voor kunnen stellen dat een ander daar anders over denkt.

Onbekendheid met deze verschillen kan een goede samenwerking in de weg staan. Het besef dat deze verschillen in waarden aanwezig zijn, kan een neutraliserend effect hebben. Je weet dan dat een opmerking of andere reactie niet persoonlijk bedoeld hoeft te zijn.

De waarden van een organisatie

Je ziet het weleens staan op een website of in een advertentie: ‘onze belangrijkste waarden zijn’, of de zin: ‘onze kernwaarden zijn’. Daarmee wordt een gezicht, een identiteit zichtbaar gemaakt. De organisatie presenteert zich als identiteit. Een hoog streven, waarbij de restrictie is dat de normen binnen die organisatie aan moeten sluiten bij de gestelde waarden.

Normen en waarden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Worden alleen de normen gehanteerd, dan ontstaat een situatie van enkele gebods- en verbodsregels.

De context, in dit geval de waarden, is dan niet aanwezig. Zijn alleen de waarden van een organisatie vastgesteld en zijn deze niet in de normen herkenbaar, dan is de organisatie een identiteit zonder inhoud. Iets wat je bij mensen ook kan zien. Ze zeggen een hoop, maar maken het in de praktijk niet waar.

Sommige organisaties gebruiken hun belangrijkste waarden niet alleen om zich als identiteit te presenteren, maar gaan een stap verder. Zij laten hun waarden fungeren als toetssteen voor hun activiteiten en laten de waarden een rol spelen bij aanname van personeel. De organisatie als identiteit is geboren. De belangrijkste waarden die de organisatie een gezicht geven.

Het kan je zo maar overkomen als werknemer

De eerste dagen kan het nog meevallen. ‘Misschien is het een kwestie van wennen’ zegt een nieuwe medewerker tegen zichzelf. De oude baan opgezegd en misschien ook nog verhuisd.

‘Dit had ik niet kunnen bedenken’ zegt de medewerker later en dat is misschien wel de kern van het verhaal van de waarden. Omdat je niet kunt bedenken hoe het zal zijn, is er ook geen antwoord op, en is er geen middel om er mee om te kunnen gaan wanneer jouw waarden niet herkenbaar zijn in een werksituatie. Daar word je terughoudend van.

Humor belangrijk vinden, maar er wordt zelden gelachen. Uitdaging belangrijk vinden, maar die is er bijna niet. Vrijheid belangrijk vinden, maar die krijg je niet. Betrokkenheid belangrijk vinden, terwijl je bijna nergens in gekend wordt.

Dat is het belang van kennis van de eigen waarden en het besef dat dit bij een ander en een werksituatie heel anders kan zijn en ook meestal is.

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp

Getagd met ,
Bewerken

Wie dit leest is niet gek

Een aanvulling op Immanuel Kant  Herman Beuker School voor praktische menskunde

Kant stelt dat de mens een autonoom wezen is. Dat het geweten van een mens ervoor zorgt dat de mens zelf kan weten wanneer hij iets goed of iets fout doet. Hij noemt dit het zuivere ik.Vanuit het Gedachten Analyse Programma (GAP) is het zuivere ik van Kant de kernidentiteit. Degene die iemand van binnen is, maar door zelfbescherming zelden laat zien.

Het zijn bepaalde gedachten, de zes kerngedachten, waarmee de mens dit doet. Het houdt de mens tegen om autonoom en oorspronkelijk te zijn en maakt hem een product van zijn omgeving waarin de mens bezig blijft met overleven.De moraal die Kant ziet als instrument om het zuivere ik te bereiken en te bewaren vraagt van de mens een actieve houding in omgaan met behoeften, gedrag, manier van reageren en een wijze van praten.

Bij Kant is het meer een cognitief verhaal van het aanleren van regels. Dus geboden.Daar is er ook een andere richting met het GAP. Dat richt zich meer op het leren herkennen en bevrijden van belemmeringen voor de kernidentiteit.Het GAP gaat in dat opzicht ook verder. Het gaat tot de grenzen van de rede en het weten en maakt, met de herkenning, elke keer de grenzen van het kunnen weten zichtbaar. Hierdoor ontstaat een terugkerend inzicht, wat overgaat in het ‘weten’ zonder woorden. Zonder de rede. Zonder de taal.  Dan staat het zuivere ik van Kant tegenover het zijn van het GAP.Het bewust zijn van de drie grenzen en daardoor het bewust niet weten brengt de mens in evenwicht met de positie in tijd en met de positie van persoon.Zonder dat je het echt wilt, ben je soms gemeen, jaloers, onaardig, stug, chagrijnig, afstandelijk, ongeduldig enz. Je doet dit zelf, dikwijls met één gedachte.

Zo ervaren we het meestal niet, want het is toch logisch dat ik zo reageer en we koppelen het aan een situatie. Aan een persoon, het werk, het weer en het leven. Maar als je de keuze zou hebben? Zou je dan niet liever vrijer willen leven? Niet zo afhankelijk en beïnvloedt door situaties? Niet dat je dan koud of ongevoelig wordt, maar gewoon wat evenwichtiger. Als je dat eigenlijk allemaal niet wilt zijn, ongeduldig etc. dan zeg je al iets van jezelf, van hoe je eigenlijk bent. Hoe we zijn koppelen we aan situaties. Dat ben ik niet, maar de situatie zorgt ervoor. Dan komt de vraag: hoe zou je willen zijn, los van situaties. Hoe zou je eigenlijk willen zijn, maar dan in eigenschappen? Dan kan je een opsomming geven van al die eigenschappen die jij belangrijk vindt. Ook die je al hebt.Dat totaal van eigenschappen, het beeld dat dan ontstaat, dat ben jij dus los van situaties. Dat is je kernidentiteit.

En zo gauw er ook maar iets gebeurt, kan die kernidentiteit zo maar weg zijn. Verscholen achter gedachten en beschermd door het brein.Immanuel Kant schreef dat wij iets in ons hebben, dat van nature al weet wat goed en slecht is, zonder dat we daar al regels voor geleerd hebben, het zuivere ik. Maar hoe bewijs je het bestaan ervan. Wat zou het makkelijk zijn als we een formule hadden waarmee we sluitend konden bewijzen dat ieder mens een zuiver ik heeft.Kant beschrijft dat je de aanwezigheid van het zuivere ik voelt in een onberedeneerde, ethisch juiste keuze. Bijvoorbeeld dat het al in je zit dat je weet dat je niet zomaar van iemand kan stelen.

Je kernidentiteit stel je zelf vast en dat doe je in eigenschappen. Je stelt zelf vast hoe je eigenlijk bent en daarmee komt het autonome overeen met wat Kant stelt.We kunnen onze kernidentiteit meer kans geven om zich te manifesteren door aan de gang te gaan met de cocon van gedachten die eromheen zit.Het bestaan van de kernidentiteit bewijzen is ook onmogelijk omdat je nu eenmaal niet kunt bewijzen dat je volkomen jezelf bent. Logica, meten en bewijs zijn alleen van toepassing op de kerngedachten. Door het bestaan ervan aan te tonen, kunnen zij veranderen of verdwijnen. Veranderen van zekerheid naar mogelijkheid en verdwijnen omdat ze niet aansluiten op de werkelijkheid waardoor de kernidentiteit als vanzelf overblijft.

Het is de gedachte die gekoppeld is aan de herinnering en die gedachte bepaalt hoe je de vroegere herinnering ervaart. Het is de gedachte die angst oproept voor de toekomst en het is de gedachte die ons laat reageren en laat zijn, zoals we onszelf neerzetten. Dus niet zoals we eigenlijk zijn, maar zoals we ons neerzetten. Het zijn gedachten die ons tegenhouden, om tot het zuivere ik van Kant te komen oftewel de kernidentiteit van het GAP.Het grootste probleem is dat we zoveel gedachten hebben. Van ‘s morgens vroeg totdat we inslapen cirkelen er duizenden door ons hoofd. Toch kun je in die duizenden losse gedachten, vaste, terugkerende elementen herkennen. Dat zijn de zes kerngedachten. De invloed van die kerngedachten op je denken is groot, want het zijn er nogal wat die een mens op een dag heeft. Als je er een tijdje alert op bent, dan kun je ze gaan horen.

Getagd met , ,
Bewerken

Zelftrainingen

  1. Doelen stellen

Deze zelftraining maakt het mogelijk om gerichter om te gaan met de doelen die je stelt. In PDF.

2. Communicatie en zintuigen

Met deze zelftraining kun je de invloed van de zintuigen op de communicatie gaan herkennen. De invloed van jouw zintuigen op de communicatie kan groot zijn en voor miscommunicatie zorgen. Ontdek welk zintuig jij het meest intensief gebruikt, ontdek de verschillen met anderen en lees hoe hier mee om te gaan. In PDF.

3. Waarden en normen

Met deze zelftraining kun je vaststellen wat jouw belangrijkste waarden zijn en lees je wat dit betekent in jouw privé- en werksituatie. In PDF.hier gratis te downloaden.

4. Gedachtenanalyse voor studenten een zelftraining

Deze zelftraining heeft als invalshoek de ontdekte fouten in onze manier van denken en de samenhang die dit heeft met onzekerheid, piekeren, stress en burn-out. Het zijn steeds dezelfde soorten gedachten, de zes kerngedachten, die bij mensen een rol spelen. Herkenning van deze kerngedachten geeft de mogelijkheid om bij een kerngedachte stil te staan en deze gedachte te herwaarderen zodat er een verandering komt in de gedachteprocessen die ons uit evenwicht brengen. Gratis PDF te downloaden hier.

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp

Getagd met , , ,
Bewerken

Doelen stellen

  1. Doelen stellen

Deze zelftraining maakt het mogelijk om gerichter om te gaan met de doelen die je stelt. In PDF.

Ooit een onmogelijke opdracht gehad of jezelf gesteld? Dan weet je wat een energie dit kost en frustratie. Dit is te voorkomen door bij de bron stil te staan. Bij de haalbaarheid van jouw doel. Even nadenken bij het begin levert je inzicht op en bespaart je later teleurstellingen.

Soms doen we het bewust, het stellen van een doel. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken van een baan, het kopen van een huis of het plannen van een vakantie.

Ook onbewust zijn we dikwijls bezig met een doel, al is dit minder duidelijk omschreven als bovenstaande doelen. Bijvoorbeeld een gesprek wat in eerste instantie alleen voor de gezelligheid is, heeft dikwijls, als we terug kijken, toch een doel gehad. Dit kan variëren van een goed gevoel tot een afspraak voor in de toekomst.

Het stellen van doelen is in dat opzicht het creëren van een punt in de toekomst waar wij naar toe willen. Een goede relatie is een doel. Maar ook leuk werk, de kinderen goed opvoeden en gelukkig worden. Het zijn allemaal doelen die ons bezig kunnen houden.

Aan de basis van dit alles bevindt zich het stellen van een doel. Daar begint het mee en daar gaat het dan ook dikwijls fout.

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp

Bewerken

Gedachtenanalyse zelftraining voor studenten

Stress, piekeren, onzekerheid, faalangst, depressie tot burn-out, waar veel studenten onder lijden, benaderen als ontwikkelingsvraagstukken, is de invalshoek van Gedachtenanalyse, een onderdeel van het Gedachten Analyse Programma.

In 1997 is de school voor praktische menskunde gestart met een studie naar de samenhang tussen bovengenoemde ontwikkelingsvraagstukken en gedachtepatronen. Dit resulteerde in de methodiek Gedachtenanalyse.

Zes kerngedachten die als genetische fouten in ons denken geworteld zijn en van generatie op generatie worden overgedragen, zijn vaak de oorzaak van veel leed. Deze kerngedachten trekken ons uit de werkelijkheid, het NU.

Wij, van de school voor praktische menskunde vinden deze methodiek belangrijk genoeg om het in de vorm van een E-book als zelftraining met studenten te delen.

Herman en Ernie Beuker

Vrij te downloaden www.schoolvoorpraktischemenskunde.nl

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp

Getagd met , ,
Bewerken

Het verschil tussen mens- en productgericht

De functie

Er zijn veel mensen die mensgericht zijn en een productgerichte functie hebben en tot volle tevredenheid. Toch is er ook een deel dat droomt van die camping of dat leuke cafeetje. Dromen die het gemis aan persoonlijk contact in de werksituatie moet compenseren.  Lees meer ›

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp

Getagd met , , ,
Bewerken

De studiekeuze en de motivatiebehoeften

Studiekeuzes. Veel studenten haken af of gaan later een heel andere kant op. De behoeften kunnen daar een rol bij spelen en zijn daarmee een aandachtsgebied.  Lees meer ›

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp

Getagd met , , , , , , ,
Bewerken

Niet te beantwoorden vragen

Een niet te beantwoorden vraag is een vraag waar geen antwoord op is, omdat wij niet het vermogen hebben om dit antwoord te kunnen vinden, door het speelveld van ons denken.

Een vraag is de ontsteking die de motor in beweging zet en laat draaien. Zoek een antwoord, is de opdracht. De motor is het denkproces van ons brein. Gedachte na gedachte. Tijdens mijn onderzoek bleek dat vragen de bron vormen van een gedachteproces dat leidt tot: piekeren, malen, stress, verlegenheid, veel soorten angsten, zorgen maken, allemaal met de restrictie dat daar gedachten bij moeten komen. Iets wat in veel gevallen gebeurt.

De kerngedachten niet herkende fantasie gedachten en toekomstgerichte overtuigingen, die na een niet te beantwoorden vraag opkomen, zorgen ervoor dat het in beweging gezette brein doordraait. Elke vraag die erbij wordt gesteld zorgt weer voor een nieuwe ontsteking.

Het denkproces gaat door als er een niet te beantwoorden vraag wordt gesteld. Het brein doet wat gevraagd wordt, het zoeken naar het antwoord op een vraag. Ook al is dat niet te vinden.

De intelligentie en de keuzes zitten in de stem in ons hoofd. Deze stem leren met het Gedachten Analyse Programma de goede vragen te stellen, geeft de mogelijkheid om jouw brein beter te gebruiken. Dit is mogelijk met het besef van het speelveld van ons denken wat de grenzen aangeeft van wat we wel en wat we niet kunnen weten. Dat besef geeft de belangrijkste verandering en verbetering van je manier van denken.

Hierbij komt ook het ik in beeld. Wie of wat stelt de vraag? Wat duidelijk werd in het onderzoek is dat het de stem in ons hoofd is, de stem waar we mee denken. Een soort piloot in de cockpit. Een onderdeel van onze kernidentiteit.

Het brein is dan de motor. De motor, ons brein, kan geen antwoord vinden als het over de toekomst gaat, over wat een ander denkt of voelt. Dat is de beperking die wij mensen hebben. Het speelveld van ons denken.

Leren binnen het speelveld te denken geeft mogelijkheden. Nieuwe mogelijkheden om evenwicht te vinden, creatiever te denken, om meer in evenwicht te zijn. Dat is het nieuwe denken.

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp

Getagd met , , , ,
Bewerken

De genetische fouten in ons denken

Er is iets fout gegaan in de ontwikkeling van de mens. Dat is de belangrijkste conclusie van mijn onderzoek naar hoe mensen denken en de effecten hiervan. Genetisch betekent in dit verband overgedragen. Van generatie op generatie. Elke generatie draagt de kennis van de codes in de vorm van de taal over op de volgende generatie.Hoe je denkt heb je dus geleerd van de mensen in je jeugd. Ouder(s) en anderen. De fouten worden daarbij ook doorgegeven. Fouten die veel leed als effect hebben. De fouten worden zichtbaar wanneer je luistert naar mensen met als referentiekader drie beperkingen die ieder mens met zijn denken heeft.

1.          We kunnen niet weten wat er in de toekomst gaat gebeuren

We kunnen het inschatten, maar niet weten. De toekomst bestaat nog niet. De situatie heeft namelijk nog niet plaatsgevonden. Wanneer mensen na denken is dat besef er niet. We denken iets te weten wat we in de werkelijkheid niet kunnen weten. Wat wordt gedacht over de toekomst wordt als werkelijkheid ervaren. Dikwijls gesteund door ‘het kan niet anders dan, .Die gedachten roepen een gevoel op. Dat gevoel bepaalt op dat moment onze belevingswereld.

2.          We kunnen niet weten wat een ander denkt of voelt.

Ook dat kunnen we inschatten, maar niet weten. Toch ervaren we met de (kern)gedachten die we hierbij gebruiken de bedachte situatie als werkelijkheid. Ook hier roepen de gedachten een gevoel op en ook dat gevoel bepaalt op dat moment onze belevingswereld.

3.          We kunnen niet in oneindigheid in tijd en ruimte denken

We kunnen ons er niets bij voorstellen. Oneindigheid heeft namelijk geen referentiekader. Deze beperking maakt de grens tussen kunnen weten en geloven duidelijk zichtbaar.

De fouten in onze manier van denken door het niet bewust zijn van de begrenzing

Het denken heeft (nog) geen referentiekader. Onze manier van denken heeft daardoor geen grenzen. Het schiet met gedachten alle kanten op. Naar het verleden, zonder het besef dat het verleden voorbij is. Naar de toekomst, zonder het besef dat de toekomst nog moet komen. Zonder het besef dat nu de werkelijkheid is. Zonder het besef dat wat wij over een toekomstige situatie denken slechts één mogelijkheid is.

Daarmee heeft ons brein geen mogelijkheid om de overgang van weten naar fantaseren op te merken. Werkelijkheid en fantasie lopen door elkaar. Het brein zoekt naar antwoorden die er niet zijn. Het brein denkt te weten, terwijl dit in de werkelijkheid niet kan. Het brein beseft niet dat het gedachten zijn en niet de werkelijkheid.

Gedachten roepen gevoelens op en die bepalen onze beleving. Oude gedachten roepen een oud gevoel op wat los staat van de werkelijkheid, van de huidige situatie. Fantasieën roepen gevoelens op die los staan van de werkelijkheid.

Enkele voorbeelden van soorten (kern)gedachten die je uit de werkelijkheid halen

Waarom reageert ze niet? (Niet te beantwoorden vraag). Dat komt wel goed. (Toekomstgerichte overtuiging). Als ik mijn best maar doe, dan houd ik mijn baan wel. (Niet herkende fantasiegedachte). Dat begrijpen de mensen wel. Als ik het vraag, doet ze het wel. Ze kunnen me echt niet missen. Die gaat nooit weg. Wat zullen ze van me denken? Denken ze dat ik niets te doen heb? Stel dat ze nee zeggen. Als het bedrijf moet inkrimpen, lig ik er als eerste uit. Waarom moet mij dat weer overkomen? Enz.

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp

Getagd met , , , ,
Bewerken

Praten vanuit het hoogste niveau

Dit zijn de niveaus 

  1. Identiteitsniveau
  2. Vermogensniveau
  3. Gedragsniveau
  4. Omgevingsniveau

De namen van de communicatieniveaus die hier worden gebruikt zijn een afgeleide van het model van: Gregory Bateson 1904  – 1980,  door mij uitgewerkt vanuit een andere invalshoek.

Lees meer ›

FacebookTwitterEmailLinkedInWhatsApp

Categorieën